Otázka na slabé stránky není testem bezchybnosti. Personalisté vědí, že nikdo není dokonalý. Cílem je zjistit:
- Míru sebereflexe: Jste schopni objektivně posoudit své schopnosti a chování?
- Ochotu k rozvoji: Aktivně pracujete na zlepšení?
- Upřímnost a autenticitu: Dáváte smysluplnou odpověď, nebo se snažíte hrát hru?
- Zvladatelnost slabosti: Je vaše slabina „červená vlajka“ pro danou pozici, nebo se jedná o zvládnutelnou oblast rozvoje?
Klíčový přístup: Metoda „Slabina-Akce-Zlepšení“
Nejúčinnější odpověď by měla vždy sledovat třífázovou strukturu:
1. Identifikujte skutečnou (ale zvladatelnou) slabinu
Vyberte si oblast, ve které se můžete zlepšit, ale která není kritická pro úspěch na dané pozici. Nikdy nezmiňujte slabinu, která by přímo zpochybnila vaše základní kompetence pro nabízenou práci (např. ucházíte se o pozici účetní a řeknete, že nemáte rádi detaily).
Čemu se vyhnout (tzv. „Červené vlajky“):
- Základní profesionální chování (dochvilnost, dodržování termínů).
- Nedostatek motivace, neschopnost pracovat v týmu, špatná komunikace.
- Klišé „humblebragging“ (předstírání přednosti jako slabosti): „Jsem příliš velký perfekcionista“ nebo „Pracuji příliš tvrdě.“ (Pouze pokud je to podloženo reálnou akcí a dopadem.)
Co je přijatelné:
- Dovednosti, které se dají naučit (např. neznalost konkrétního softwaru/technologie, pokud se učíte).
- Tendence v měkkých dovednostech, které vedou k seberozvoji (např. netrpělivost, tendence brát si toho na sebe příliš, mluvení na veřejnosti).
2. Vysvětlete, jak na jejím zlepšení aktivně pracujete
Toto je nejdůležitější část. Ukazuje vaši proaktivitu a sebereflexi. Popište konkrétní kroky, které podnikáte k překonání nebo zmírnění této slabiny.
- Příklad: „Začal/a jsem používat nástroje pro řízení času (např. Trello/Asana).“
- Příklad: „Absolvoval/a jsem kurz prezentačních dovedností.“
- Příklad: „Požádal/a jsem nadřízeného o pravidelnou zpětnou vazbu v této oblasti.“
3. Zmiňte dosažené zlepšení nebo pozitivní dopad
Odpověď zakončete silnou notou – důkazem, že vaše snaha přináší výsledky. Ukažte, že se z původního problému stává zvládnutá oblast nebo dokonce nová dovednost.
- Příklad: „Díky tomu jsem v minulém čtvrtletí dokončil/a o 20 % více projektů v termínu.“
- Příklad: „Moje poslední prezentace před klienty byla hodnocena jako velmi úspěšná a pomohla nám uzavřít obchod.“
Konkrétní příklady odpovědí
Zde jsou tři příklady zvládnutelných slabin s ukázkovou aplikací metody „Slabina-Akce-Zlepšení“:
Příklad 1: Tendence k přílišné pečlivosti (zvládnutý perfekcionismus)
Role: Projektový manažer, kde je klíčová rychlost a efektivní delegování. Slabina: „Někdy mám tendenci příliš se zaměřovat na detaily, což mě v minulosti zpomalovalo nebo mě vedlo k tomu, že jsem si úkoly nechal/a na stole místo delegování.“ Akce: „Abych to vyvážil/a, zavedl/a jsem striktní pravidlo, že u každého projektu definuji jasné milníky pro revizi. Také jsem začal/a využívat systém MoSCoW (Must have, Should have, Could have, Won’t have) k prioritizaci úkolů pro sebe i svůj tým, abych se ujistil/a, že čas je věnován nejdůležitějším věcem.“ Zlepšení: „Tento přístup mi pomohl zlepšit rychlost dodání, aniž bych obětoval/a kvalitu. Nyní dokážu včas uvolnit úkoly pro navazující týmy a v posledních šesti měsících jsme zkrátili průměrnou dobu revize o 15 %.“
Příklad 2: Nepříliš silná dovednost (technická nebo prezentační)
Role: Marketingový specialista, kde je potřeba analyzovat data v Tableau (software) a občas prezentovat výsledky.Slabina: „V minulosti jsem si nebyl/a tak jistý/á prací s pokročilými analytickými nástroji, konkrétně s vizualizací dat v Tableau.“ (Není kritická pro denní práci, ale je výhodou.) Akce: „Uvědomil/a jsem si, že tato dovednost je pro kariérní růst klíčová. Proto jsem se zapsal/a do online kurzu pro pokročilé uživatele Tableau a každý týden vyčlením 3 hodiny na cvičení s reálnými daty. Kromě toho jsem se přihlásil/a jako dobrovolník/ce, abych mohl/a prezentovat výsledky na interních schůzkách, a tím si zlepšil/a i prezentační dovednosti.“ Zlepšení: „Díky kurzu a praxi už dokážu samostatně vytvářet komplexní dashboardy a moje poslední dvě prezentace byly nadřízenými oceněny za srozumitelnost a efektivní vizualizaci dat, což pomohlo k rychlému rozhodnutí.“
Příklad 3: Potíže s delegováním a důvěrou v tým
Role: Vedoucí týmu, kde je delegování klíčem k efektivitě. Slabina: „Mou slabinou je, že jsem měl/a zpočátku potíže s efektivním delegováním. Bál/a jsem se, že úkol nebude splněn stejně dobře, jako bych ho udělal/a sám/sama, a nakládal/a jsem si toho na sebe příliš.“ Akce: „Pochopil/a jsem, že to brání nejen mému výkonu, ale i rozvoji mých kolegů. Zavedl/a jsem proto ‚Systém delegování s kontrolovanou autonomií‘. Nejenže úkol přidělím, ale investuji čas do důkladného zaškolení a jasného definování očekávaných výsledků. Poté nastavím pravidelné, krátké kontroly (check-iny), místo abych úkol neustále kontroloval/a sám/sama.“ Zlepšení: „Tento systém mi pomohl získat důvěru v tým a uvolnil mi ruce pro strategické úkoly. Výsledkem je, že produktivita týmu vzrostla a kolegové hlásí vyšší spokojenost a pocit odpovědnosti za svou práci.“
Závěrečné rady pro dokonalou odpověď
- Mluvte k věci a stručně: Slabina má být pouze odrazovým můstkem. Zaměřte se na řešení, nikoliv na problém. Ideální odpověď by neměla trvat déle než 60-90 sekund.
- Přizpůsobte pozici: Slabá stránka, kterou zvolíte, by měla být relevantní k vašemu oboru, ale ne sabotující pro pozici, o kterou se ucházíte. Vždy si propojte slabinu s něčím, co na vás na této pozici nebude primárně požadováno.
- Buďte autentičtí: Nevymýšlejte si vymyšlenou slabinu. Personalisté často poznají nacvičenou, neupřímnou odpověď. Sebereflexe je cenná, proto zvolte skutečnou oblast, na které aktivně pracujete.
- Zakončete pozitivně: Vždy zakončete diskuzi o slabinách zmínkou o krocích, které podnikáte, a pozitivním dopadu, který to mělo na vaši práci. Ukážete tak růstové myšlení a profesionalitu.
Odpověď na otázku o slabých stránkách je vaší šancí proměnit potenciální nevýhodu v ukázku sebereflexe, proaktivity a odhodlání k neustálému rozvoji – klíčové vlastnosti, které moderní zaměstnavatelé u svých zaměstnanců hledají.








